Zoekmachine optimalisatie 3 tips

Keywoordonderzoek voor zoekmachine optimalisatie

Er zijn drie basisregels bij het doen van keywoordonderzoek voor zoekmachine optimalisatie. Dat zijn Frequentie, Concurrentie en Relevantie. Lees verder om meer te leren.

Frequentie

Bij het doen van een keywoordonderzoek via Google keywordplanner of Bing trefwoordonderzoek moet je kijken hoe vaak een woord wordt gezocht. Het is waarschijnlijk dat je gevonden wordt op zoektermen die vaak in de zoekmachine worden ingetypt.

Concurrentie

Naast frequentie dient er rekening gehouden te worden met de concurrentie. Een woord kan frequent worden gezocht maar dat betekent niet dat jij met jouw zoekwoord op de eerste pagina van een zoekmachine komt te staan. Daarom kan het lonen om een zoekwoord te kiezen dat minder frequent wordt gezocht. Het is waarschijnlijker dat je hoog in de ranking komt bij woorden waar in verhouding weinig op wordt geconcurreerd. 

Relevantie

Bij het kiezen van een keywoord moet de relevantie te allen tijde in overweging worden genomen. Vraag jezelf steeds af of het woord dat je hebt gekozen relevant is voor de branche en voor jouw bedrijf. Zo mag je het zoekwoord best iets specifieker maken dan bijvoorbeeld "fiets". Dit is erg algemeen. Zet er bijvoorbeeld een producteigenschap bij: "paarse oma fiets". 

De basis

Je kent nu 3 tips voor zoekmachines optimalisatie. Als laatste wil ik meegeven dat je content schrijft voor mensen en niet voor computers. Gebruik daarom niet overdreven veel zoekwoorden in je teksten. Als een tekst niet lekker wegleest zal het percentage paginaverlaters stijgen.

 

Neem contact op