Inbound marketing vs outbound marketing

Marketing

is een onderwerp met veel disciplines. In dit blogstuk wordt het onderwerp uitgesplitst in twee deelonderwerpen. De onderwerpen zijn: inbound marketing en outbound marketing, de voors en tegens worden tegen elkaar afgewogen.

Wat is outbound marketing?

Bij inbound marketing is er sprake van een soort pull of vraag vanuit de consument, dit is anders dan de klassieke outbound marketing benadering. Outbound marketing gaat uit van een push of aanbod vanuit de producent of de detaillist. De meest voorkomende vormen hiervan zijn: spam, telesales, advertenties en reclames. De marketeer moet naar de consument toe.

Outbound marketing is handig om veel mensen te bereiken en awareness te creëren. Helaas schiet je met een marketingkanon naar een groep mensen. Er zullen dus ook mensen worden bereikt die buiten de doelgroep vallen. Mensen die geen interesse hebben in het product of de dienst maar toch gedwongen worden om te kijken naar een reclame, kunnen dit irritant vinden. Denk aan de reclame op tv als je net een goede film zit te kijken of de reclamefilmpjes op YouTube. Daarnaast kost het veel geld om al die mensen te bereiken. Tv-reclames, radioreclames of abri-reclames zijn nu eenmaal duur. Verder is het heel lastig om de return on investment te bepalen. Het effect van een outbound marketingcampagne is namelijk lastig te meten.

Mijn eigen ervaring m.b.t. outbound marketing

Ik heb ooit een radiospotje van 1 minuut en 30 sec. voor een evenement laten maken. De spot werd maar op een zender uitgezonden en na afloop van het evenement wist ik niet welke bezoekers naar aanleiding van de radiospot waren gekomen. Omdat het resultaat niet te meten was heb ik vanaf dat moment besloten om zoiets nooit meer te doen tenzij ik budget over zou hebben.

Wat is inbound marketing?

Inbound marketing is het promoten van een bedrijf via blogs, nieuwsbrieven, video’s, podcasts en SEO. Je geeft als bedrijf content weg om de consument te boeien en zijn aandacht vast te houden. Zo blijf je top of mind en creëer je goodwill. Op deze manier hoeft er minder verkoopinspanning geleverd te worden. Dit komt omdat de consument al stap(pen) verder is in het koopproces. De consument is waarschijnlijk al bij stap 2 of stap 3 en komt dus zelf naar het product of de dienst toe. Daarnaast is de communicatie vaak tweezijdig, er wordt vaak een optie gelaten om een reactie op een bericht te geven.

De vijf fasen van het koopproces:
1. Probleem/ behoefte erkenning
2. Informatie zoeken
3. Alternatieven en evaluatie
4. Koopbeslissing
5. Na-aankoop gedrag

Mijn eigen ervaring m.b.t. inbound marketing

Het bijhouden van een blog creëert meerwaarde voor de doelgroep. Zie een blog daarom als een investering in de klantrelatie. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat een blog zorgt voor nieuwe ideeën bij de doelgroep. Dit zorgt voor nieuwe aankopen naar aanleiding van de tips of trucs op de blog. Daarnaast is het bijhouden van een blog gunstig voor nieuwe keywords en links en daarmee ook je zoekmachine ranking. Dit zorgt weer voor nieuwe bezoekers en potentiele klanten.

Conclusie

Samenvattend kan gesteld worden dat inbound marketing goedkoper is, dat de potentiële klant verder in het koopproces is en dat inbound marketing goodwill creëert bij de consument. Daarnaast is de communicatie vaak tweezijdig. Outbound marketing kost veel geld, de communicatie is eenzijdig en kan daardoor zelfs antipathie richting het merk van het reclamespotje veroorzaken. De consument moet nog beginnen aan het koopproces als de consument dat nog wilt…

Neem contact op