Bedrijfscommunicatie

Het nut van communicatie voor bedrijven

Een bedrijf valt of staat met de stijl van bedrijfscommunicatie die wordt gehanteerd. Het begint bij de missie en visie. Deze zijn samen met de strategie voorwaarde scheppend voor de verdere voortzetting van het bedrijf. Daarna wordt communicatie gebruikt om informatie over een product of dienst te verspreiden.

Why, how and what

Persoonlijk vind ik het interessanter om “why, how and what” te gebruiken in plaats van een missie en een visie. Het geeft naar mijn idee beter inzicht in de beweegredenen van een onderneming. De “why” of waarom is bijvoorbeeld in mijn geval: Omdat ik wil leren door anderen te helpen met marketing-, communicatie- en SEO-vraagstukken. De “how” of hoe doe ik het? Dit doe ik door op de hoogte te blijven van de laatste marketingontwikkelingen en business weetjes. De “what” of wat doe ik dan? Ik draag mijn kennis over marketing, communicatie en SEO uit. In de vorm van advies of hulp. Zo weet je in een paar zinnen waar een bedrijf voor staat en wat je van iemand kunt verwachten.

Belevenis marketing en eigenschappen communiceren

Stel je hebt een nieuw product en de specificaties van dat product zijn superieur aan de producten van de concurrentie. Dan is het slim om de producteigenschappen te communiceren. Maar stel je bent een merk met een grote naamsbekendheid of je productspecificaties zijn niet noemenswaardig, dan is het niet nodig om specificaties te communiceren. Deze situatie geeft je de kans om je product of dienst op een ander niveau te onderscheiden. Er kan worden ingezet op de belevenis. Dit kan op veel manieren: verbaal, non-verbaal, in beeld of geluid. Het communiceren van een gevoel is vaak duurder en vergt meer moeite van de marketeer maar kan waarde creëren voor de klant.

Copywriting

Een copywriter houdt zich bezig met het schrijven van content in een herkenbare huisstijl van een bedrijf. De copywriter schrijft web-teksten, direct mails, en zelfs liedjes teksten om de boodschap van een bedrijf op een herkenbare manier over te brengen. Een copywriter kan helpen de communicatie scherp te stellen om daarmee een diffuus beeld te voorkomen.

Bedrijfscommunicatie is belangrijk

Het woord communicatie is op het eerste gezicht nietszeggend maar kan toch wel bepalend zijn voor het succes van je onderneming.

Neem contact op